På Verto stöttar vi personer i processen att starta eget företag. Det är roligt och berikande att dagligen få ta del av olika spännande affärsidéer, affärsplaner och budgetar och få se många bli framgångsrika i sitt företagande.
Vi vill dela med oss av fyra framgångsgångsfaktorer vi finner hos våra klienter som startar eget:
- Utgå ifrån andras behov
Många som startar eget tycker att de har en lysande idé och många gånger utgår de ifrån sig själva och tycker att ”jag skulle gilla/behöva detta” men frågan är om det är någon annan som är intresserad? Att göra en marknadsundersökning innan du startar är på sin plats. Undvik då också att fråga dina närmaste och dina vänner för de kan ha svårt att svara riktigt ärligt.Är din produkt/tjänst av karaktären ”need to have” eller nice to have”? Ju mer ”need to have” desto större chans att du kommer att lyckas med ditt företag. - Försök vara unik
I dagens samhälle gäller det att sticka ut om man skall synas. Bättre att vara en ”röd golfboll bland vita” än ytterligare än vit. Tänk på att försöka särskilja dig och dina produkter/tjänster från dina konkurrenter på något avgörande sätt. Ett bra sätt att ta reda på hur du skall särskilja dig kan vara att i din marknadsundersökning fråga personer vad de är missnöjda med hos konkurrenterna och så ser du till att vara riktigt vass på dom punkterna. Ett annat sätta att särskilja dig kan vara en ny och unik prissättningsmodell för branschen, extremt bra service, generösa reklamations-garantier osv. Viktigt dock att skillnaden är märkbar för andra och inte enbart för dig. - Komma igång med försäljning och marknadsföring
Det är fullt förståeligt att arbetet med att sätta upp egen verksamhet både är tidskrävande och full med detaljer som skall hanteras. Viktigt dock att du så snart som möjligt kommer igång med försäljning och marknadsföring, helst innan du startat. Första kunden är nämligen a och o.
Många vi träffar har en övertro på att ”det kommer att lösa sig bara jag kommer igång” och sedan visar det sig att det tar mycket längre tid att få in första kunden än de räknat med. Vår erfarenhet är att en genomtänkt och detaljerad marknadsförings- och säljplan är guld värd om du skall bli både lönsam och framgångsrik redan under första året.
- Ha koll på penningflödet
Många är de som har en övertro på intäkterna och som underskattar kostnaderna, och kanske är det så att om de skulle vara skeptiska/pessimistiska så kanske de aldrig skulle våga starta eget. Viktigt dock att du har koll på penningflödet varje månad så att du från början ser om du kommer att ha pengar till de fasta utgifter som verksamheten har.
Vi tycker det är viktigare att du börjar göra likviditetsbudget innan du börjar skriva själva affärsplanen. Börja med att sätta upp alla kostnader innan du börjar räkna på intäkterna. Gör en likviditetsbudget minst för de närmaste 12 månaderna och gör också helst tre olika scenarios för intäkterna dvs en drömbudget (så mycket kommer jag att sälja om allt går som på räls) en realistisk budget och en worst case (om inget går som du tänkt). Kostnaderna brukar vara rätt så fasta så därför är det bra att ha koll på vad är det minsta du behöver dra in varje månad för att din lön och alla räkningar skall kunna betalas. Detta blir också ett bra beslutsunderlag om du skall gå vidare med din idé eller inte.
Har du koll på punkterna ovan vågar vi lova att du kommer att ha bättre förutsättningar att lyckas som företagare än de som inte har koll.
Lycka till med dina planer på att driva eget företag!
Anders Sandvik
Seniorkonsult på Verto