I mitt arbete med personer som söker nytt arbete har jag förvånats över att alldeles för många som söker nytt jobb har valt att presentera sig och sina kompetenser och erfarenheter på olika sätt i olika kanaler. Dagligen när jag läser cv:n och personliga brev slås jag av hur svårt jag har att förstå vad personen verkligen kan, vad de bidragit med, vad de skulle kunna tillföra och varför jag just skall välja den personen. När jag sedan vid det personliga mötet frågar varför de är så ospecifika och otydliga i cv:t är svaret ofta något i stil med ”kan ju inte berätta allt i cv:t för då har jag ju inget att säga på intervjun”, ”jag har valt att spara det bästa till intervjun”, ”jag vill inte säga allt i cv:t”, ”jag vill ju skapa intresse och nyfikenhet”.
Ja visst är det bra att skapa intresse och nyfikenhet men tänk om du aldrig blir kallad till intervju, för att ingen förstår vad du verkligen gjort och kan?

Jag har träffat personer genom åren som skickat ut mängder med ansökningar men som aldrig blivit kallad till en enda intervju. De har varit ledsna och uppgivna och gått med felaktiga tankar att de varit för gamla, att de inte haft relevant och eftertraktad kompetens, att de kanske borde vidareutbilda sig osv. När vi sedan suttit ner och jag har intervjuat dem och vi gått igenom deras yrkesliv har en helt annan person trätt fram (mer kompetent och erfaren) än den jag läst om i cv och personligt brev. Efter att ha omarbetat cv och personligt brev har alla till slut faktiskt kommit på intervjuer och även fått jobb.

Konkurrensen är hård på dagens arbetsmarknad. Du har inte råd att vara otydlig och ospecifik!

Jag är också övertygad om att det bästa när du söker jobb är att presentera dig själv på någorlunda likartat sätt i olika kanaler dvs att ditt cv och din profil på t ex LinkedIn är relativt lika till innehållet och till strukturen dvs innehållsrik, tydlig och konkret med exempel på vad du gjort och åstadkommit.

Vid många tillfällen har jag också upplevt att cv, personligt brev, Linkedin-profil inte givit samma bild av en person som jag fått vid intervjutillfället.. Oftast framträder en mer erfaren och kompetent person under intervjun men det kan även vara åt andra hållet. När jag för många år sedan dagligen höll på med chefsrekrytering var det väldigt vanligt att jag läste cv:n som visade bilden av en otroligt tung och erfaren chef men som sedan i verkligheten inte alls visade sig stämma. Om du ger olika bilder via olika kanaler är risken stor att du framkallar osäkerhet hos en rekryterare eller rekryterade chef och det är aldrig bra. Du skall i alla lägen få motparten att känna sig trygg med att just du är rätt person med rätt kompetens och personlighet och då gäller det att du är tydlig och specifik med vem du är, vad du kan, vad du gjort, vad du kan tillföra osv och att det du skriver stämmer överens med verkligheten.

I dessa tider med hemarbete kanske du har lite tid över till att slipa på din cv, ditt personliga brev och din LinkedInprofil så att de ger en någorlunda samstämmig bild av dig.

Lycka till!

Anders Sandvik
Outplacement konsult på Verto