Varje årsskifte gör Verto en uppföljning på alla klienter som avslutat ett outplacementprogram under det gångna året. Syftet är att se hur många som finner en lösning inom programtiden men också vilka rekryteringskanaler som har använts för att finna det nya arbetet.
Vi kan med nöje konstatera att våra deltagare finner nya bra anställningar och att arbetsmarknaden är fortsatt god.
Sammanställning för 2017
95 % (94 %) av Vertos klienter som genomgått våra program under 2017 hade funnit en varaktig lösning på sin yrkessituation. Av dessa erhöll 90 % (100 %) en lösning under programtiden hos Verto. Vi konstaterar också att 60 % (53 %) av de som fick ett nytt arbete var 50 år eller äldre.
Sökkanaler som användes när klienter fick arbete:
SÖKKANALER | 2017 | 2016 | 2015 |
Arbetsförmedlingen | 5% | 0% | 0% |
Annons | 45% | 62,5% | 50% |
Kontakter | 25% | 12,5% | 23% |
Arbetsgivare kontaktar | 0% | 12,5% | 4,5% |
Rekryteringsföretag | 25% | 12,5% | 18% |
Direktkontakt med arbetsgivaren | 0% | 0% | 4,5% |
Av Vertos deltagare var 48 % (67 %) kvinnor och 52 % (33 %) män med en genomsnittsålder på 50,2 år (49,5). Tiden fram till att klienten fått ett erbjudande om anställning hamnade på 5,9 månader (3,8 månader)
Verto är mycket glada att 95 % av våra klienter finner ett arbete under sitt outplacementprogram hos oss och att tiden fram till en lösning har varit mycket kort. Under föregående har vi haft ett större antal seniora chefer och specialister vilket också avspeglas i den något längre tiden fram till att erbjudande har presenterats. Det blir tydligt att arbetsgivaren har längre processer med fler urvalssteg i de mer komplexa tjänsterna som ska bemannas.
Verto kan också bekräfta trenden att ålder och erfarenhet mer och mer uppskattas av arbetsmarknaden håller i sig även detta år.
Vi kan inte se att platsannonsen är död utan fortfarande ser ett stort antal arbetsgivare värdet av platsannonsen för att få ett stort och bra urval sökande. Plattformarna för annonsering har förändrats, där dagstidningarnas annonsering minskat i betydelse och LinkedIn, Blocket och andra aktörer väsentligt ökat i användning och betydelse för våra klienter.
Även rekryteringsföretagen tycks i stor utsträckning använda platsannonsen som en kanal i sin sökprocess, där hälften av annonserna för våra klienter kom från rekryteringsföretag. Vi ser också att fler av våra klienter har fått förfrågningar av rekryterare via LinkedIn. Det har dock varit väldigt breda sökningar där matchningen varit av för låg kvalitet för att kunna leda till något vidare intresse för någon av parterna. Procentsiffran för rekryteringsföretagen är relativt hög vilket avspeglar att Verto i huvudsak är verksamt i de tre storstadsregionerna.
För mer information:
Johan Åkesson
0704-821017
johan.akesson@verto.se