2024 – Framgångsrikt år för Vertos klienter trots tuffare arbetsmarknad

Trots lågkonjunktur med en tuffare arbetsmarknad under 2024, blev det ännu ett bra år för våra klienter. 95 % av deltagarna i våra outplacementprogram hittade en varaktig lösning på sin situation på arbetsmarknaden. I år skedde det på genomsnittstiden 4,9 månader – från start av program till erbjudande om ny tjänst.

I början av varje år gör vi en sammanställning över resultaten för våra klienter som genomfört outplacementprogram under året Syftet är att se hur många som finner en lösning inom programtiden, hur långt tid det tar fram till ett jobberbjudande men också vilka rekryteringskanaler som har använts för att finna det nya arbetet. Siffror inom parentes avser föregående år.

Sammanställning för våra klienter 2024

95 % (91) fick en varaktig lösning på sin yrkessituation.

100 % (95) hittade en lösning under programtiden

90 % (86) gick vidare till ny anställning

10 % (14) startade eget.

40 % (48) kvinnor och 60 % (52) män var fördelningen hos deltagarna

51,5 år (50,7) var deltagarnas genomsnittsålder

Knappa 5 månader till jobberbjudande

Tiden fram till att klienten fått ett erbjudande om anställning hamnade på 4,9 månader (4). Äldsta klienterna var 61 år (63) vid erbjudandet om nytt jobb.

Som vi redan kunde konstatera, föregående halvårsskifte, kom den försämrade arbetsmarknaden negativt att påverka tiden fram till klienterna fått erbjudande om nytt arbete.

Våra klienter har upplevt att utbudet tjänster något minskat, antalet kandidater per ledig tjänst ökat och att rekryteringsprocesserna har dragit ut på tiden. Samtidigt som många organisationer dragit ner på sin verksamhet, har kompetensbristen kvarstått hos andra.

4,9 månader fram till ett erbjudande är fortfarande en förhållandevis kort period, som visar att det finns ett utbud av tjänster och att klienternas strukturerade och målmedvetna arbete i outplacementprogrammen ger konkreta resultat

Vi ser att genomsnittstiden fram till ett jobberbjudande ligger tämligen konstant, oavsett konjunktur, på ca 4 till 5,5 månader under alla de år som vi varit verksamma. En förklaring kan vara att faktorer som geografi, snittålder, mix av tjänster och utbildningsbakgrund har varit relativt konstanta under åren. Den stabila siffran blir också viktig att förhålla sig till, när vi tillsammans med klienten lägger upp arbetet och sätter förväntningarna i outplacementprogrammen.

Ingen ålderism

Med senioritet kommer vanligtvis också en högre ålder. Med en ständigt pågående debatt om ålderism i arbetslivet, är det glädjande att våra klienter även detta år inte upplever att deras ålder har varit en begränsning i deras sökande. Det handlar mer om att ha en attraktiv kompetens och ha förmågan att förmedla denna

Karriärväxla

Även bland våra klienter finns det tankar på att karriärväxla och kanske göra något helt annat, framför allt i början av programmen.  Tankar som vi uppmuntrar till att utforska. De flesta kommer dock fram till att de trivs med det de håller på med. Dock vill man ofta göra det i någon annan kontext och ibland med lite annan tyngdpunkt i nya tjänsten än tidigare.

Män och kvinnor

2024 är andra året i vår historia som vi har haft fler män än kvinnor i programmen. Vi tror inte att orsaken är att kvinnor i högre utsträckning drabbats av omställning, utan vi vet historiskt att kvinnor varit mer intresserad än män av att ta emot den här typen av hjälp i den omställningsprocess som vederbörande befinner sig i. Årets siffra kanske bekräftar att fler män börjar se nyttan av outplacementstödet.

Sökbeteendets betydelse

I den forskning som finns, exempelvis Bolinder (2006), Harkman Jansson (1995) och Madelene Edlund (2014), kring sökmetoder och sökintensitetens påverkan på jobbchanserna, kommer man inte fram till några entydiga resultat. Studierna belyser olika faktorer som kan påverka framgången i jobbsökandet, men variationerna i exempelvis kontext gör det svårt att dra generella slutsatser

Som praktiker med utgångspunkt i våra klienters jobbsökararbete, ser vi dock tydligt hur sökintensiteten dvs den kvantitativa dimensionen av sökbeteendet ökar sannolikheten att snabbare få en jobbchans. Ju fler kontakter och inskickade ansökningar desto större chans att gå vidare till en intervju som i sin tur leder vidare mot jobbchansen.

Det gäller även för dimensionen sökmetoder dvs att använda olika sätt i olika omfattning för att söka arbete. Här ser vi också en tydlig koppling mot att få jobbchanser. I grunden ligger det naturligtvis en utbudsfråga dvs hur många lediga tjänster finns det att söka. Därför blir det så viktigt att använda olika sökmetoder för att även nå de tjänster som ej är utannonserade eller som ännu inte är formade. En annan viktig aspekt blir att utmana sig själv som jobbsökare och vidga sitt sökområde. Istället för att ha fokus på yrkestitlar, kan sökningar och samtal kring olika typer av kompetens, öppna dörrar till relevanta tjänster man kan kanske inte tidigare tänkt på eller ens vetat att de finns.

En ytterligare dimension är kvalitetsaspekten på jobbsökarbetet. Här menar vi både i avseende på att ha fokus på att söka tjänster där klientens kompetens med tillräckligt stor sannolikhet torde vara av intresse för arbetsgivaren men också att ha hög kvalitet i användningen av sökmetoderna och förmågan att presentera sin kompetens på ett för arbetsgivaren förståeligt sätt. Enkelt uttryckt handlar det om att söka rätt jobb och söka jobb rätt.

Rekryteringskanaler

Relationen mellan de olika rekryteringskanaler som våra klienter använt för att finna sina nya arbeten är tämligen konstant över åren. Annons, tätt följt av kontakter, var även i år de vanligaste rekryteringskanalerna. I arbetskraftsundersökningen (AKUn) är kontakter över åren den utsökt vanligaste kanalen. Det är dock något vi inte ser i samma utsträckning i vår undersökning.

En förändring sedan tidigare år, är kanalen där arbetsgivaren initierar kontakten.  Vi har sett flera exempel där branschkollegor hört av sig till medarbetare i organisationer som drabbats av neddragningar. Vi har också flera exempel där klienter fått nej i en rekryteringsprocess men där arbetsgivaren återkommit en kort period senare då det uppkommit något nytt rekryteringsbehov i organisationen.

LinkedIn har även detta år blivit den vanligaste plattformen för att söka utannonserade tjänster, men vi ser även exempel på andra digitala plattformar som Indeed och olika branschspecifika mötesplatser.

 

Vi är stolta och glada för alla våra klienter som lyckats gå vidare till nya arbeten under 2024.