Outplacement
Våra program inom outplacement syftar till skapa struktur och tillhandahålla rätt verktyg för att snabbt och effektivt hitta det nya arbetet.
Koncept
Konceptet är framtaget med hjälp av lång erfarenhet av rekrytering, tjänsteförsäljning, coachning samt en kontinuerlig närkontakt med arbetssökande och rekryterande arbetsgivare. Under processen lägger vi stor vikt vid den s k osynliga arbetsmarknaden, d v s de icke utannonserade tjänsterna. Vi använder vår erfarenhet från tjänsteförsäljning till att träna våra deltagare att bli än bättre på att ta direktkontakt med presumtiva arbetsgivare samt aktörer inom search- och bemanningsbranschen. Andra punkter som berörs i våra outplacementprogram är följande:
-
Kompetensinvetering
-
Personlig marknadsföring
-
Sälj- och frågeteknik
-
LinkedIn
-
Profilerade ansökningshandlingar och CV
-
Övningsintervjuer hos rekryteringskonsulter
-
Kartläggning av search- bemannings – och rekryteringsföretag
-
Projektplan med målformulering
-
Kompetensinvetering
-
Personlig marknadsföring
-
Sälj- och frågeteknik
-
LinkedIn
-
Profilerade ansökningshandlingar och CV
-
Övningsintervjuer hos rekryteringskonsulter
-
Kartläggning av search- bemannings – och rekryteringsföretag
-
Projektplan med målformulering
Hur fungerar det?
När programmet startar, gör konsulten och klienten under första mötet upp en plan för samarbetet samt dokumenterar mål och förväntningar.
Mötena med konsulten sker i genomsnitt en gång i veckan men utökas vid behov under programmets gång.
Mellan träffarna arbetar klienten pratiskt med arbetssökning som sedan gås igenom och analyseras med konsulten.
Under hela programmet har deltagaren också tillgång till sin konsult på e-post och telefon.
Självklart har konsulten tystnadsplikt.
Om klienten inte hittar en lösning under programmet, ingår telefonsupport med konsulten under ytterligare en period.
Klienter berättar
Vi har också intervjuat två av våra klienter och bett dem reflektera över sin jobbsökningsprocess.
Vi har också intervjuat två av våra klienter och bett dem reflektera över sin jobbsökningsprocess.
Kundcase
Chefsoutplacement
Kultur
Bank och Finans
Tjänster
Exempel på tjänster:
Individuell Outplacement. Läs mer här
Job placement Läs mer här
Strategiska konsultationer till ledningen inom omställning. Vi hjälper till att lägga upp en genomtänkt strategi för arbetet vad gäller omställning. Allt från konkreta handlingsplaner till gemensamt synsätt.
Utbildning inom omställning för linjechefer och andra ansvariga vid större omställningar
Karriärcoachutbildning för personer som ska arbeta praktiskt med att stöjda personer till nytt arbete
Utbildning i ”Det svåra samtalet” d v s hur hanterar och kommunicerar chefen budskapet om uppsägning eller övertalighet till sin personal.
Utbildningar för interna coacer och medarbetare inom t ex intervjuteknik, personlig marknadsföring och kompetensinventering.
Frågor och svar
Vad har ni för resultat?
Vad ska jag tänka på när jag väljer outplacementkonsult?
Det är allt vanligare att arbetsgivaren erbjuder ett program med en outplacementkonsult, där målet är att hitta den snabbaste vägen till ett nytt arbete. Men det är viktigt att välja rätt! Vad ska du tänka på i valet?
1. Vad är innehållet i outplacementprogrammet?
Ta reda på vad programmet som du erbjuds innehåller för moment och inom vilka områden fokus ligger på. Är det mot mer kompetensinventering eller ligger fokus mer på att arbeta med utåtriktade kontakter mot framtida arbetsgivare. Fundera därför på vad som är viktigt för dig och se i vilken grad konsulten kan skräddarsy programmet för att passa just dig.
2. Hur långt är programmet?
Det tar ofta längre tid och kräver större arbetsinsats än man tror för att nå nästa arbete. Det kan därför vara bra med ett program som pågår under längre period. Programmets längd bör ta hänsyn till faktorer som konjunkturläget, branschlogik, antal lediga jobb, personens befattning och erfarenhet av arbetssökning. Längden kan därför variera från tre månader upp till 12 månader
3. Hur ofta får jag träffa konsulten?
Konsulten ska fungera som ditt bollplank, coach och rådgivare. Frekvens vad gäller möten har stor betydelse för resultatet. Utifrån detta bör konsulten kunna träffa dig minst en gång per vecka för att komma igång med processen. Det är en fördel om du också har möjlighet att ha kontakt med konsulten mellan de möten som schemaläggs
4. Hur många år har konsulten arbetat i branschen?
En outplacementkonsult har god kännedom om de olika skeenden som sker hos individen i jobbsökarprocessen. Vad som kan hända när framgångar uteblir och vad väntan efter intervju kan innebära. Konsulten har också goda kunskaper om hur man genomför en intervju, hur man sätter ord på – och marknadsför sin kompetens för att nå fram med sitt budskap. Sammantagen en gedigen erfarenhet som tar tid att skaffa!
5. Vad har konsulten för erfarenhet av att arbeta med personer från din bransch eller yrkesroll?
Alla branscher har sin egen logik som det gäller att ta hänsyn till. Om konsulten också har kännedom om aktörer i branschen, personer och rekryteringskonsulter som är verksamma inom området, ökas förutsättningarna för bra frågor och goda råd. Vilket i sin tur snabbare kan hjälpa dig att mejsla fram en god strategi för att nå ditt nästa arbete
6. Vad når ni för resultat?
Självfallet skall du fråga efter leverantörens resultat. Hur många får jobb, vilka rekryteringkanaler används och hur lång tid tar det? Ett väletablerat företag för statistik över längre perioder som vid behov kan brytas ned i undergrupper. Det flesta leverantörer ger oftast en schablonmässig procentsiffra. Våga fråga mer vad sifforna innebär utifrån konjunktur, yrkesbakgrund, ålder och bransch. Genom statistik och reflektion kan konsulten och klienten få kontroll på vilka söksätt som är mest effektiva för den specifika klientens framgång!
7. Vad finns det för organisation bakom konsulten?
Ett samarbete med en outplacementkonsult bygger på ett nära samarbete, med många samtal och möten där processen ständigt ventileras och analyseras. Men vad händer om konsulten slutar eller blir sjuk under längre period? Ta reda på hur företaget har tänkt till om den situationen uppstår; finns det någon backup, hur sker överlämning, har du kontakt med fler än en konsult under programmet.
8. Vilket stöd kan du förvänta dig?
En outplacementkonsult har till uppgift att så effektivt som möjligt hjälpa sin klient att hitta ett nytt arbete. En av förutsättningarna för detta är att konsulten vågar ge råd. Goda råd bygger dock på gott omdöme som i sin tur ofta baseras på erfarenhet och reflektion. Vertos erfarenhet är att arbetssökningsprocessen för många är ett relativt okänt territorium vilket ökar behovet av god rådgivning. I processen att hitta ett nytt arbete är det dock viktigt att betona att den enskilda individen har själv ansvar för att lösa sin situation. En outplacementkonsult skall stötta, inspirera och föra processen framåt utan att ta ifrån individen dess initiativförmåga och ansvar