Omställning
Finns det några lyckliga omställningar?
Världen förändras ständigt. Det är inte bara konjunkturerna som driver företag till expansion – eller till det motsatta. Företag ställs hela tiden inför nya situationer där behovet av medarbetare skiftar, både avseende typ och antal.
Hur fungerar det?
Planering
- Avvecklingspolicy
- Kommunikationsstrategi
- Utbildning av linjechefer (omställningskunskap, kriskurvan och det svåra samtalet)
- Policies och dokument (checklista, retur av passerkort, ev. arbetsplikt)
- Projektplan (roller, ansvar, befogenheter, resurser, mål)
- Projektorganisation för omställningen (ansvarig, fack, omställningsleverantör, AF mfl)
Genomförande
- Uppsägningssamtal
- Stödsamtal
- Informationsinsatser
- Utbildnings och yrkesvägledning
- Jobbsökarkurser
- Outplacementprogram
Uppföljning
- Vad nådde vi för resultat
- Insats för kvarvarande personal
- Lärdomar till nästa gång
- Dokumentation
Kundcase
Bank och Försäkring
Tjänster
Exempel på tjänster:
Strategiska konsultationer till ledningen. Vi hjälper till att lägga upp en genomtänkt strategi för avvecklingsarbetet. Vi medverkar till att alla i ledningen arbetar efter ett gemensamt synsätt.
Siteansvariga för avvecklingsarbetet under neddragningsperioden.
Utbildning för coacher och handledare som operativt ansvarar för omställningen. Praktisk träning i att kunna hantera konkreta situationer.
Utbildning i ”Det svåra samtalet” d v s hur hanterar och kommunicerar chefen budskapet om uppsägning eller övertalighet till sin personal.
Seminarier för arbetssökande inom t ex intervjuteknik, linkedin, personlig marknadsföring och kompetensinventering.
Jobbsökarkurser för grupper.
Outplacement för individer och grupper. Läs mer här!
Vad har ni för resultat?
Vad ska jag tänka på när jag väljer outplacementkonsult?
Det är allt vanligare att arbetsgivaren erbjuder ett program med en outplacementkonsult, där målet är att hitta den snabbaste vägen till ett nytt arbete. Men det är viktigt att välja rätt! Vad ska du tänka på i valet?
1. Vad är innehållet i outplacementprogrammet?
Ta reda på vad programmet som du erbjuds innehåller för moment och inom vilka områden fokus ligger på. Är det mot mer kompetensinventering eller ligger fokus mer på att arbeta med utåtriktade kontakter mot framtida arbetsgivare. Fundera därför på vad som är viktigt för dig och se i vilken grad konsulten kan skräddarsy programmet för att passa just dig.
2. Hur långt är programmet?
Det tar ofta längre tid och kräver större arbetsinsats än man tror för att nå nästa arbete. Det kan därför vara bra med ett program som pågår under längre period. Programmets längd bör ta hänsyn till faktorer som konjunkturläget, branschlogik, antal lediga jobb, personens befattning och erfarenhet av arbetssökning. Längden kan därför variera från tre månader upp till 12 månader
3. Hur ofta får jag träffa konsulten?
Konsulten ska fungera som ditt bollplank, coach och rådgivare. Frekvens vad gäller möten har stor betydelse för resultatet. Utifrån detta bör konsulten kunna träffa dig minst en gång per vecka för att komma igång med processen. Det är en fördel om du också har möjlighet att ha kontakt med konsulten mellan de möten som schemaläggs
4. Hur många år har konsulten arbetat i branschen?
En outplacementkonsult har god kännedom om de olika skeenden som sker hos individen i jobbsökarprocessen. Vad som kan hända när framgångar uteblir och vad väntan efter intervju kan innebära. Konsulten har också goda kunskaper om hur man genomför en intervju, hur man sätter ord på – och marknadsför sin kompetens för att nå fram med sitt budskap. Sammantagen en gedigen erfarenhet som tar tid att skaffa!
5. Vad har konsulten för erfarenhet av att arbeta med personer från din bransch eller yrkesroll?
Alla branscher har sin egen logik som det gäller att ta hänsyn till. Om konsulten också har kännedom om aktörer i branschen, personer och rekryteringskonsulter som är verksamma inom området, ökas förutsättningarna för bra frågor och goda råd. Vilket i sin tur snabbare kan hjälpa dig att mejsla fram en god strategi för att nå ditt nästa arbete
6. Vad når ni för resultat?
Självfallet skall du fråga efter leverantörens resultat. Hur många får jobb, vilka rekryteringkanaler används och hur lång tid tar det? Ett väletablerat företag för statistik över längre perioder som vid behov kan brytas ned i undergrupper. Det flesta leverantörer ger oftast en schablonmässig procentsiffra. Våga fråga mer vad sifforna innebär utifrån konjunktur, yrkesbakgrund, ålder och bransch. Genom statistik och reflektion kan konsulten och klienten få kontroll på vilka söksätt som är mest effektiva för den specifika klientens framgång!
7. Vad finns det för organisation bakom konsulten?
Ett samarbete med en outplacementkonsult bygger på ett nära samarbete, med många samtal och möten där processen ständigt ventileras och analyseras. Men vad händer om konsulten slutar eller blir sjuk under längre period? Ta reda på hur företaget har tänkt till om den situationen uppstår; finns det någon backup, hur sker överlämning, har du kontakt med fler än en konsult under programmet.
8. Vilket stöd kan du förvänta dig?
En outplacementkonsult har till uppgift att så effektivt som möjligt hjälpa sin klient att hitta ett nytt arbete. En av förutsättningarna för detta är att konsulten vågar ge råd. Goda råd bygger dock på gott omdöme som i sin tur ofta baseras på erfarenhet och reflektion. Vertos erfarenhet är att arbetssökningsprocessen för många är ett relativt okänt territorium vilket ökar behovet av god rådgivning. I processen att hitta ett nytt arbete är det dock viktigt att betona att den enskilda individen har själv ansvar för att lösa sin situation. En outplacementkonsult skall stötta, inspirera och föra processen framåt utan att ta ifrån individen dess initiativförmåga och ansvar