Mina mål

När du har kommit så här långt har du fått ett stort antal verktyg och hjälpmedel för att kunna söka jobb på ett sätt som passar dig. För att du ska få struktur på ditt fortsatta jobbsökande är jobbsökarplanen en viktig del. Här anger du vad du har för mål och när du ska vara klar med olika aktiviteter. I det här kapitlet kommer du att gå igenom

  • mål
  • jobbsökarplan
  • uppföljning.

Sätt mål och skriv din jobbsökarplan

Att sätta mål innebär att bestämma riktning, ta ut en kurs för ditt liv. Med ett konkret mål blir det lättare att göra medvetna val, det vill säga väga för- och nackdelar mot varandra och fundera på hur beslutet påverkar din väg mot ditt mål. Att sätta mål innebär också att du lättare kan fokusera dina resurser på att göra aktiva val som leder dig rätt, i stället för att likt lövet följa vindens nyckfulla pustar.

Några tips när du formulerar dina mål:

1. Tydliga och konkreta

Ju tydligare dina mål är, desto lättare blir det att se vad du ska göra för att uppnå dem. Det ska också vara enkelt att mäta om du kommer närmare målet. Tänk på att ”Jag vill ha ett jobb i fastighetsbranschen” är en önskan, men ”I maj ska jag ha ett jobb som fastighetsförvaltare med inriktning på kontorsfastigheter” är ett mål.

2. Relevanta

Ett mål syftar till att åtgärda det som du kommit fram till är viktigt för dig. En slags lösning på din problemsituation. Därför är det viktigt att inte sätta målen för lågt utan finna en nivå som är realistisk för dig

3. Mätbara

Du ska kunna mäta om dina mål är uppnådda. Det behöver nödvändigtvis inte alltid vara kronor, ören eller timmar utan det finns också en kvalitetsaspekt. Exempel: ”Mina barn tycker att de har fått en mycket bättre kontakt med mig sedan jag började gå hem tidigare från arbetet.”

Skriv en jobbsökarplan

Identifiera ditt huvudsakliga mål, det vill säga typ av jobb, bransch, arbetsuppgifter med mera. Definiera sedan delmål som leder mot huvudmålet och fyll på med aktiviteter som du måste göra för att uppnå delmålen.

Utvärdering av din jobbsökning

När du nu har kommit igång med det praktiska arbetet i din plan får du inte glömma att kontinuerligt utvärdera ditt arbete.

  • Hur mycket tid lägger du på din arbetssökning under veckan?
  • Motsvarar den faktiska tiden den tid som du bestämt i din projektplan?
  • Använder du de rekryteringskanaler du bestämt dig för?
  • Söker du ”rätt” jobb?

Gå igenom den senaste veckan eller månaden och fundera på hur många timmar du uppskattningsvis ägnat åt praktiska jobbsökaraktiviteter som sökning efter platsannonser, inläsning på presumtiva arbetsgivare, kontakt med rekryteringskonsulter och möten med kontakter i ditt nätverk.

Fundera också på hur du har fördelat tiden mellan de olika aktiviteterna och vad du eventuellt skulle kunna göra annorlunda.