Min kompetens

Det latinska ursprunget till ordet kompetens betyder sammanfalla, vara ägnad åt något eller att räcka till. Det syftar på en individs handlingsförmåga i relation till en viss uppgift, situation eller kontext. Men vad betyder det egentligen?

I dag finns det många teorier och modeller kring vad som innefattas i begreppet kompetens. En vanlig missuppfattning är att kompetens enbart handlar om hur mycket man studerat eller hur länge man arbetat inom ett visst yrke. Kompetens är mycket bredare än så!

Kompetens kan vara så mycket

Det handlar om dina samlade kunskaper, erfarenheter, färdigheter, talanger, egenskaper, värderingar och sociala förmågor. Allt det som avgör om du klarar av de situationer, problem och människor du ställs inför både privat och i arbetslivet. Din förmåga att även se framåt och ana vad som kommer att krävas av dig i framtiden tillhör också det moderna utvidgade kompetensbegreppet.

Social kompetens

I dagens arbetsliv framhålls ofta social kompetens som viktigare än erfarenhet och kunskap. Det finns till och med arbetsgivare som säger ”I hire for attitude and train for skill”. Fingertoppskänsla är svårare att lära ut än fakta. Samarbetsförmåga, förmåga att lyssna och anpassa sig samt att läsa av människor och kulturer blir allt viktigare på dagens arbetsmarknad.

Men det är förstås stor skillnad på vilka krav på social kompetens som ställs på exempelvis programmerare, säljare och lärare. Tänk på att det snarare är din kombination av kompetenser som är avgörande för att du ska bli framgångsrik i ditt nästa arbete.

Vad är din unika kompetens?

Många av oss har svårt att på en rak fråga svara på vad vi kan. Därför är första övningen inriktad på just det: Vad kan du egentligen?

Vad kan jag?

Vem är jag?

Visst är människor spännande? Lika men ändå så olika. Mångfalden är fascinerande men samtidigt svår att överblicka. För att klara detta skapar vi förenklingar. Redan de gamla grekerna försökte beskriva och sätta ord och etiketter på mänskliga egenheter.

Vilka jobbar du bäst med?

I vardagen är vi alla mer eller mindre beteendevetare. Vi ställer ”diagnoser” och klassificerar och placerar folk i fack. Vi kanske använder ord som smart–naiv, snäll–hård, snål–slösaktig, varm–kall och så vidare. Vissa människor trivs vi tillsammans med och andra har vi oerhört svårt för.

I privatlivet kan vi oftast välja vem vi vill vara tillsammans med, men i arbetslivet är våra möjligheter att välja väldigt begränsade. När samarbetet inte fungerar, eller när vi helt enkelt inte tål den andra personen, använder vi ofta förklaringen att det är fel på personkemin. Men vad innebär det egentligen?

Vi är alla olika och vi uppfattar och tolkar världen på olika sätt vilket gör att vårt agerande och våra beslut ser helt olika ut beroende på vem vi är och hur vår uppväxt och vår bakgrund har sett ut.

Hur använder du dina egenskaper?

Din personlighet och dina personliga egenskaper har stor betydelse i rekryterings-sammanhang, men det är då viktigt att kunna ge exempel på hur du använder dig av dessa egenskaper, framför allt i arbetet.

När man läser en platsannons finns det ofta en lista med önskvärda egenskaper som arbetsgivaren vill att vi ska ha. Även på anställningsintervjun förväntas du beskriva dig själv som person.

Därför ska vi nu gå tillbaka till exemplen med dina styrkor som du gjorde i övning 2. Använd listan över egenskaper i övning 4 och fundera på vilka egenskaper du har använt för att kunna genomföra dina exempel 1–6. Varje gång du har använt en egenskap markerar du den.

Om du vill skriva några egenskaper som du inte hittar i listan, finns det plats att skriva dessa längst ner i övningen.

Vad vill jag?

En viktig fråga när du nu står inför möjligheten att välja en ny inriktning i livet: Vad vill jag? Vanligtvis rusar man på i samma riktning. Kanske väljer man också ett likadant arbete eller samma roll som man haft tidigare. Men är det verkligen det du innerst inne vill och brinner för?

Vad innebär det att göra karriär?

För många är det viktigt att göra en framgångsrik karriär, men vad är det egentligen? Frågar man människor får man oftast svaret ”att klättra i hierarkin”, ”att få ett bättre och mer välbetalt jobb”, ”att få ett jobb med mer inflytande, ansvar och befogenheter”.

För de flesta innebär en framgångsrik karriär att ta ytterligare ett steg uppåt på stegen i någon form av hierarki för att hamna så högt man kan innan man går i pension. Däremot går åsikterna vitt isär om hur länge man ska stanna inom ett och samma jobb eller arbetsområde.

Frågar man sedan samma människor om de blivit lyckligare eller mer nöjda med sin ”klättring i yrkeslivet” får man väldigt spridda svar. Någon känner sig väldigt nöjd medan andra säger att de faktiskt blev mer nöjda när de sade upp sig och tog ett steg ner, eller kanske ett steg åt sidan och helt enkelt bytte arbetsområde eller yrkesinriktning.

Vad är viktigast för dig?

Modern karriärforskning visar att det finns flera sätt att göra karriär på än bara uppåt. Någon mår bäst av att fördjupa sig och bli expert inom ett område. En annan byter både arbete och yrkesinriktning ofta på grund av nyfikenhet och rastlöshet. En tredje bygger sakta men säkert på sin kompetens, gör små förflyttningar i sidled och provar på nya roller, men inom samma huvudkompetensområde.

Vi är alla olika och vi har olika förutsättningar, kompetenser, erfarenheter, intressen och drivkrafter vilket gör att våra yrkesliv kan ta sig olika riktningar. Därför är det viktigt att du verkligen funderar igenom vad som motiverar dig och vad som är ”karriär för dig”, så att du verkligen hamnar rätt i ditt nästa arbete.

Din motivation

Att vara intresserad och engagerad i sina arbetsuppgifter är a och o. Det finns ett gammalt talesätt som säger att viljan kan försätta berg. Många arbetsgivare kan intyga att de anställt en viss person på grund av att den visade ett stort intresse för företaget och arbetsuppgifterna. Har du det mest väsentliga uppfyllt när det gäller grundkompetensen så gäller oftast: Den som vill mest får jobbet!

Eftersom det inte bara är arbetsuppgifterna och titeln som påverkar hur motiverande ett arbete är kan det vara bra att bena upp vad som är viktigt för just dig även när det gäller till exempel kollegor, närmaste chef, arbetsmiljö, organisationskultur och möjlighet att påverka.

Dina intressen och dina drömmar

Att få jobba med sin hobby eller sitt fritidsintresse är för många en dröm. Antagligen har du också ganska mycket kunskaper inom ämnet, även om du inte har jobbat med det tidigare. Din motivation att få lära dig mer om du jobbade med din hobby är troligtvis också hög. Därför ska du nu titta närmare på vad som intresserar dig på din fritid. Kanske du kan hitta något jobb eller en bransch som du tidigare inte tänkt på och där du kan få användning för ditt engagemang inom området? Eller har du någon gammal dröm som du lagt på hyllan, men som du kan få användning för i ett nytt sammanhang?

Exempel

Ditt stora intresse för inredning i kombination med din erfarenhet av att som Bovärd ge service till alla slags människor, kan göra dig till en duktig medarbetare i en möbelaffär eller inredningsbutik.

Nu har du gjort alla övningar

Vill du fördjupa arbetet med din kompetensinventering, kan du fortsätta med fem stycken digitala karriärkortlekar som hjälper dig att få en bättre inblick i vad du kan och trivs att göra.