Kompetensinventering

Kompetens är förmågan att omsätta sina erfarenheter, kunskaper och sin personlighet i goda arbetsprestationer i den roll och den miljö man jobbar i. Din kompetens visar på hur du tar dig an och genomför arbetsuppgifter, hur du samarbetar, hur du hanterar olika situationer och vad du drivs av. Att vara kompetent innebär att fungera bra i förhållande till en specifik roll i en specifik verksamhet. Du får användning för hela din potential, och din förmåga och vilja att prestera är stark

En god kompetensinventering hjälper dig att göra kloka val på sin individuella arbetsmarknad.  Med en större insikt om sig själv ökar förutsättningarna att hitta tjänster och sammanhang där personen kan nyttja sin fulla potential.

Nedanför kan du göra en självskattning via digitala karriärskort som du sorterar på din dator eller i telefonen. Det gör du för att få fram vad du är bra på och vad som är viktigt för dig.

Vid den här självskattningen utgår vi från när du träffar en av våra karriärrådgivare. Tillsammans arbetar vi sedan vidare med att tydliggöra din kompetens och i vilken riktning du kan och vill utvecklas

Viktiga förutsättningar för att trivas och må bra i arbetet

I den här kortleken ska du göra en skattning av olika förutsättningar för att du ska trivas och må bra i arbetet.

Mina arbetsuppgifter

I den här kortleken ska du ta ställning till ditt intresse för olika arbetsuppgifter.

Mina färdigheter

I den här kortleken ska du göra en självskattning av dina färdigheter. Färdighet är en förmåga att med hjälp av kunskap, erfarenhet och egenskaper kunna utföra en viss handling eller uppgift.

Mitt arbete

I den här kortleken ska du gå igenom ditt senaste arbete ur olika perspektiv.

Mina egenskaper

I den här kortleken ska du värdera dina personliga egenskaper. Egenskaper är en del av oss som är stabila över tid och situation men som också påverkar våra beteenden. Det finns inga bra och dåliga egenskaper — allt handlar om i vilket sammanhang vi ska använda dem.