Min arbetsmarknad

Nu är det dags att titta på var du kan hitta jobben som du är intresserad av. Här får du möjlighet att arbeta med olika metoder för att få information om arbetsmarknaden och använda olika sökvägar för att hitta ditt nästa jobb utöver att leta bland platsannonserna.

Informationskanaler vid omvärldsanalys

Till att börja med behöver du antagligen ta reda på mer om arbetsmarknaden och göra en omvärldsanalys. Du kan behöva få svar på hur arbetsmarknaden ser ut för de arbetsuppgifter eller det yrke du är intresserad av, hur det framtida behovet ser ut, vad du kan bidra med på området och mycket annat.

Till din hjälp finns det bland annat webbplatser och organisationer som kan ge dig mer kött på benen:

 

  • Arbetsförmedlingens webbplats har under fliken Yrke och framtid mycket gedigen information.
  • Framtid.se är en webbplats som beskriver cirka 2 000 olika yrken, sysselsättningar, branscher och reportage.
  • Branschorganisationer och branschtidningar inom ditt område har djupa kunskaper om specifika branscher,
  • Nyhetsbrev att prenumerera på ger intressant information och brukar vara kostnadsfria.
  • Fackföreningarna har information om bland annat löneläget.
  • Företagens webbplatser kan ge en bild av branschen eller yrket.
  • Annonser i dagspress och på internet.
  • Bemanningsföretag gör ofta stora undersökningar om arbetsmarknadsläget.
  • Jobbmässor och branschmässor är väl värda att besöka.

Den lokala arbetsmarknaden

När du ska inventera arbetsmarknaden inom ditt geografiska sökområde är det bra att börja med att titta på hur många företag det finns och inom vilka branscher de finns. Antagligen har du koll på de största arbetsgivarna på din ort, men vad gör alla andra?

Den informationen kan man få bland annat via

  • kommunens näringslivskonto
  • företagarföreningar
  • handelskammaren på orten,
  • regionförbund eller så kallade Business regions
  • olika företagsregister på internet.

Informationsintervjuer

När du kommit så här långt kan du behöva lära dig ännu mer genom att ställa frågor till dem som arbetar inom området, eftersom de troligen kan bidra med intressant information.

Syftet är främst att lära dig mer om du ska byta till en ny bransch eller till nya arbetsuppgifter. Det kan också ge dig bekräftelse på att du har tillräcklig kompetens för ett område du jobbar inom i dag, eller om du behöver komplettera med något.

Du blir troligen mycket positivt bemött; de flesta brukar vilja hjälpa till och vill gärna berätta om sitt jobb.

Rekryteringskanaler

För många år sedan hittade man de flesta lediga jobben i tidningen och på arbetsförmedlingens platsbank, men i dag är bilden en helt annan. Det finns undersökningar som pekar på att uppemot 70 % av alla lediga jobb inte annonseras ut i dag. Detta får som konsekvens att du som arbetssökande inte enbart kan hålla dig till de formella kanalerna när du söker nytt arbete.

Bevaka flera kanaler

Det finns många sätt att söka jobb på och de viktigaste kanalerna för dig att bevaka är

  • intressanta företags webbplatser
  • platsannonserna i dagspress, affärstidningar och branschtidningar
  • sökmotorer på internet, exempelvis Stepstone, Monster, Jobbsafari, Blocket Jobb
  • bemannings- och rekryteringsföretag
  • headhunting-företag
  • platsbanken på Arbetsförmedlingen
  • LinkedIn, Facebook Twitter och andra social medier.

När du ska leta bland lediga jobb via internet är det enklast att använda olika sökmotorer till att börja med. Det kommer nya sökmotorer medan gamla försvinner, så börja med att googla på ”sökmotor jobb”. Titta också i ”Länksammanfattning”.

Använd elektroniska anslagstavlor

En del webbplatser riktar in sig på att samla alla jobb inom en viss bransch; de fungerar ungefär som en anslagstavla där specifika jobb sätts upp. På många av dessa så kallade elektroniska anslagstavlor kan även du sätta upp din profil med ditt CV. Men för att söka jobben räcker det inte med att registrera sitt CV, du behöver även vända dig till den arbetsgivare som står bakom annonsen och bifoga både CV och ansökningsbrev.

Det är också bra att registrera sig på bemannings- och rekryteringsföretagens sidor. De kan i vissa fall kontakta arbetssökande om man har en efterfrågad profil. Men du behöver även här söka de utannonserade jobben du är intresserad av, trots att du finns med i deras register.

Prenumerera på jobb

Många av sökmotorerna, rekryterings- och bemanningsföretagen och en del större arbetsgivare har en tjänst på webbplatsen där du kan få matchande jobb via e-post, så kallad prenumeration på jobb eller matchmail-tjänster, något som kan vara till god hjälp i ditt jobbsökande.

Vissa bemannings- och rekryteringsföretag har också öppna hus för specifika yrkesgrupper. Det är ett bra sätt att få kontakt med rekryterarna på dessa företag. Håll utkik på deras webbplatser och i pressen.

Använd ditt kontaktnät

Många tjänster annonseras alltså inte ut, utan rekryteras genom informella kanaler som kontakter och spontanansökningar.

Dina kontakter är en viktig och stor källa till nytt arbete. Inventera därför ditt nätverk och bearbeta det på olika sätt. Många gånger kan detta vara viktigare än att söka på platsannons där ju konkurrensen oftast är hård.

Sök spontant

Spontanansökan direkt till arbetsgivare har i dag blivit en väldigt viktig rekryteringskanal. Många gånger finns ett rekryteringsbehov hos arbetsgivare, men det har ännu inte formaliserats i en annons. Råkar man då komma in med en ansökan i rätt tid sparar arbetsgivaren både tid och pengar och du slipper konkurrens från andra sökande.

Använd sociala medier

Sociala medier ökar för varje dag i betydelse som källa till nytt jobb, så det är viktigt att du även använder den möjligheten i ditt jobbsökande. På till exempel LinkedIn, Facebook och Twitter får du gratis information om potentiella arbetsgivare. Du kan även gå med i olika yrkes- och branschgrupper och nätverka med personer med liknande intressen eller mål. Du kan också ta kontakt med personer som arbetar på intressanta företag via de olika sociala plattformarna

Genom att gilla och följa intressanta företag, blogga, vlogga, eller bara genom att dela med dig av din kunskap och erfarenhet på nätet, kan du enkelt sprida och öka intresset kring dig som yrkesperson.

Även på sociala medier gäller det att du specificerar dina erfarenheter och kunskaper och vilken typ av tjänster du söker. Lyft fram och betona dina färdigheter och uppnådda resultat.

Tänk på att ju fler sätt du söker jobb på, desto mer ökar dina chanser att hitta det jobb som passar dig. I nästa kapitel får du verktyg för att använda dig av de olika sökvägarna.